ایزو 10001 : همه چیزی که نیاز دارید!

ایزو 10001 چیست؟! برای اغلب سازمان ها داشتن درصد بالایی از رضایت مشتری یکی از اهداف است. یکی از روش های رسیدن به این هدف، استفاده از منشور رضایت مشتری می باشد. در این مطلب به معرفی ایزو 10001 و موارد مربوط به این ایزو می پردازیم. با مشاوران رادمهر کوثر همراه باشید.

 

ایزو 10001 چیست؟

همانطور که اشاره کردیم منشور رضایت مشتری یکی از روش های رسیدن به رضایت مشتری می باشد. منشور رضایت مشتری در ارتباط با مواردی از قبیل تحویل محصول، برگشتی های محصول، نحوه عمل در خصوص اطلاعات شخصی مشتریان، آگهی کردن و احکامی در خصوص اوصاف خاصی از یک محصول یا عملکرد آن می باشد. استاندارد ایزو 10001 راهنمای منشور رفتاری برای سازمان‌ ها، به‌عنوان منشور رضایت مشتری می ‌تواند بخشی از رویکرد اثربخش برای سیستم مدیریت رسیدگی به شکایت مشتری باشد.

استاندارد ایزو 10001 به سازمان های کمک می کند تا تمهیدات منشور در خصوص رضایت مشتریان، نیازها و خواسته‌های آن ها را تعیین کند. همچنین بررسی می کند که آیا رضایت مشتری در منشور دقیق بوده و گمراه کننده نباشد و همچنین راهنمایی های لازم را ارائه می کند.

 

ایزو 10001
ایزو 10001

دامنه کاربرد استاندارد ایزو 10001 چیست ؟

این استاندارد در زمینه های شناسه مرتبط با محصول، وعده‌های داده شده به مشتریان توسط سازمان در خصوص مسیر آن سازمان برای بالا بردن رضایت مشتریان قابل اجرا می باشد.

این استاندارد بین المللی برای استفاده سازمان‌ها صرف نظر از نوع و اندازه آن، مشروط بر محصول از جمله سازمان‌هایی که شناسه رفتاری رضایت مشتری را برای استفاده با دیگر سازمان‌ ها طراحی می‌ کنند در نظر گرفته شده است.

هر مجموعه ای که بخواهد این راهنما را پیاده نماید ابتدا بایستی استاندارد ISO9001  را پیاده سازی کرده باشد. در واقع پیاده سازی ایزو 10001 پس از ایزو 9001 کاربردی تر و عملیاتی تر میباشد. همچنین بهتر است قبل و یا همزمان با پیاده سازی راهنما  ISO10001، راهنمای سیستم مدیریت رسیدگی به شکایات مشتری ( ایزو 10002 ) و راهنمای سنجش رضایت مشتریان ( ایزو 10004 ) نیز طراحی و پیاده سازی گردد.

 

مرتبط بخوانید!  استاندارد ISO 9002

مزایای ISO 10001 چیست ؟

  • اجرا ایزو 10001 همواره باعث رشد ، توسعه و شکوفایی سازمان خواهد شد.
  • پیشگیری از شکایت‌ها از طریق به کار گرفتن مناسب شناسه رفتاری رضایت مشتری؛
  • بررسی شکایت ‌های داخلی، برای نمونه وقتی که اظهارات نارضایتی رسیده باشد؛
  • حل اختلافات برون سازمانی در موقعیت‌هایی که شکایت ‌ها نمی‌تواند به طور رضایت‌ بخش از درون شناسایی شود.
  • تجارت منصفانه و اطمینان مشتریان را در سازمان ارتقاء می دهد؛
  • درک مشتری را از میزان انتظارش از سازمان درباره محصولات و ارتباط با مشتریان که منجر به کاهش احتمال سوءتفاهم‌ ها و شکایت‌ ها می‌شود را بهبود بخشد؛
  • به طور بالقوه، نیاز به مقررات جدید برای هدایت سازمان به سمت مشتریان را کاهش دهد.

 

اگر شما هم نیاز به اجرای این ایزو در سازمان خود دارید می توانید از خدمات مشاوران رادمهر کوثر استفاده کنید و گواهینامه بین المللی دریافت کنید.

در صورت تمایل برای دریافت ایزو 10001، خدمات مشاوره ایزو با ثبت درخواست خود از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید یا با بخش پشتیبانی مجموعه ما تماس بگیرید:

09194680362 .

 

  • اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

برای نظر دادن وارد شوید یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید .

با ما در تماس باشید!