ایزو 10003 : چیست و مناسب کیست؟!

استاندارد ایزو 10003، استانداری است که به منظور حل اختلافات و راه حل برای رسیدگی به شکایات خارج از سازمان ایجاد شده است. در واقع این استاندارد برای شکایاتی که درون سازمان حل نمی شوند راهکار ارائه می دهد. در این مطلب به معرفی ایزو 10003 و موارد مربوط به این ایزو می پردازیم. با مشاوران رادمهر کوثر همراه باشید.

 

کاربرد ایزو 10003

این ایزو می تواند برای طراحی فرایند حل اختلاف در سازمان ها کمک کند و همراه  استانداردهای 10001 و استاندارد 10002 راهنمایی هایی برای طراحی و به کارگیری سیستم مدیریت رضایت مشتری هستند. همچنین این استاندارد های بین المللی با استانداردهای  ISO9001 و ISO 9004 هماهنگی دارند و می توانند به صورت یکپارچه با این استاندارد ها و یا به صورت مستقل در سازمان ها به کار گرفته شوند.

در واقع هدف از این استاندارد به حداقل رساندن نارضایتی مشتری ها از شکایات حل نشده می باشد و راه حل های استانداری در اختیار سازمان ها قرار می دهد.

 

ایزو 10003
ایزو 10003

مزایای پیاده سازی ایزو 10003 چیست ؟

  • تهیه فرایند حل اختلافات را به صورت انعطاف پذیر به گونه ای كه در مقایسه با فرایندهای مرتبط با دادگاه بتواند ارزان تر، ساده تر و سریعتر باشد.
  • كمك به ایجاد رضایت مشتری و وفاداری و همچنین تهیه الگویی برای افراد و سازمان ها تا توانایی ارزیابی ادعاهای سازمان ها و تهیه كنندگان مبنی بر عملكرد كارا، اثربخش و بیطرفانه را داشته باشند.
  • بهبود شهرت و اعتبار سازمان یا دوری از آسیب زدن به آن
  • بهبود رقابت های داخلی و خارجی
  • اعتماد سازی پایدار و عادلانه در مورد اختلافات در بازار جهانی
  • كمك به اطلاع رسانی كاربران بالقوه حل اختلافات درباره شرایط دسترسی، هزینه و پیامدهای قانونی.
  • فراهم كردن توانایی سازمان برای شناسایی و رفع علل اختلافات
  • بهبود روش رسیدگی به شكایات و اختلافات سازمان.
  • تهیه اطلاعات اضافی كه می تواند به بهبود فرایند ها و محصولات سازمان كمك كند.

 

مرتبط بخوانید!  مشاوره IMS (سیستم مدیریت یکپارچه)

هدف از ISO 10003 چیست ؟

از این استاندارد می توان در رابطه با شكايات مرتبط با ويژگی های محصولات سازمان كه مورد انتظار مشتری است و در ارتباط با فرايند رسيدگي به شكايات و حل اختلافات استفاده کرد. همچنین برای حل اختلافات ایجاده شده از فعالیت های تجاری داخلی و خارجی کاربرد دارد.

از دیگر کاربرد های ایزو 10003 راهنمايي در خصوص تعيين زمان و چگونگی مشاركت سازمانها در حل اختلافات، راهنمايي در مديريت مشاركتها در سازمانها در حل اختلافات و همچنین كنترل، ارزيابي و بهبود فرايند حل اختلافات اشاره کرد.

به طور کلی این استاندارد بین المللی، توصیه هایی در جهت برنامه ریزی، طراحی، توسعه، اجرا، نگهداری و بهبود فرایند اثر بخش و كارای حل اختلافات را برای شكایاتی كه توسط سازمان حل نشده است فراهم می آورد.

اگر شما هم نیاز به اجرای این ایزو در سازمان خود دارید می توانید از خدمات مشاوران رادمهر کوثر استفاده کنید و گواهینامه بین المللی دریافت کنید.

در صورت تمایل برای دریافت ایزو 10003، خدمات مشاوره ایزو با ثبت درخواست خود از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید یا با بخش پشتیبانی مجموعه ما تماس بگیرید: 09194680362 .

 

  • اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

برای نظر دادن وارد شوید یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید .

با ما در تماس باشید!