استاندارد ISO 45001 : مورد نیاز چه صنایعی است؟

استاندارد ISO 45001 مورد نیاز چه صنایعی است؟ چه مواردی را در اجرایی کردن این استاندارد باید در نظر بگیریم؟

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

ISO 45001: 2018 الزامات مربوط به سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی (OH&S) را مشخص می کند . راهنمایی هایی را برای استفاده از آن در اختیار شما قرار می دهد تا سازمان ها بتوانند با پیشگیری و جلوگیری از صدمات ناشی از کار و سلامتی و همچنین بهبود عملکرد  ، محل های کار ایمن و سالم را فراهم کنند.

استاندارد ISO 45001  برای چه سازمان هایی مفید می باشد؟

ISO 45001: 2018 برای هر سازمانی که مایل به ایجاد ، پیاده سازی و حفظ یک سیستم مدیریت برای بهبود بهداشت و ایمنی شغلی ، از بین بردن و به حداقل رساندن خطرات ، استفاده از فرصتها می باشد، قابل استفاده است.به عبارت دیگر تمامی شرکت ها و ارگان ها اعم از تولیدی، خدماتی، آموزشی و … چنانچه که تمایل به بهبود شرایط ایمنی محیط کار خود داشته باشند، می توانند از مزایای این استاندارد بهره مند شوند.

مزایای استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

همانگونه که در مقاله “چه گواهینامه هایی برای شما مناسب ” اشاره شد، شما در برخی مواقع با یک الزام از سوی قانونگذار برای دریافت بعضی از گواهینامه ها مواجه هستید، که در این حالت بزرگتری مزیت برای شما براورده سازی این الزام قانونی است ، به علاوه در سایر موارد شما با استقرار این سیستم مدیریت می توانید به موارد ذیل دست بیابید :

  •  بهبود مداوم عملکرد فرایند ایمنی و بهداشت شغلی
  • تحقق الزامات قانونی و سایر الزامات؛ که در مباحث مرتبط با ایمنی و بهداشت شغلی وجود دارد.
  •  ایجاد فضایی امن برای کارکنان که به دور از نگرانی برای سلامتی و ایمنی خود بتوانند به انجام امور محوله بپردازند .
  • تخصیص مناسب بودجه برای برنامه های ایمنی و بهداشتی
  • شنناسایی و آشنایی با ریسک های محیط کار
  • ایجاد برنامه های کنترلی برای کاهش حوادث ناشی از کار
  • ایجاد ساختاری برای به حداقل رساندن نرخ تکرار یک حادثه
مرتبط بخوانید!  ایزو 27001: ISO/IEC 27001:2013 مناسب چه صنایعی است؟!

همگونی استاندارد ISO 45001 با سایر استانداردها

این استاندارد نیز همچون سایر استانداردهای تدوین شده توسط فدراسیون ایزو قابلیت اجرا در کنار سایر سیستم های مدیریت را دارد و همانطور که در مقاله” IMS (سیستم مدیریت یکپارچه) چیست؟” اشاره شد ، همراه با استانداردهای 9001 و 14001 بصورت یکپارچه قابلیت استقرار دارد.

نکته آخر

ایزو 2018: 45001 فراتر از خطرات برای کارگران و سایر ذینفعان ذیربط ، مواردی مانند ایمنی محصول ، خسارت در اموال یا اثرات زیست محیطی را برطرف نمی کند.

ISO 45001: 2018 می تواند بطور کامل یا جزئی برای بهبود سیستماتیک مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی مورد استفاده قرار گیرد. با این حال ، ادعاهای مربوط به انطباق با این سند قابل قبول نیست ، مگر اینکه کلیه الزامات آن در سیستم مدیریت OH&S یک سازمان گنجانیده شده و بدون حذف محقق شود.

 

نیاز به خدمات استقرار ایزو و مشاوره ایزو دارید؟ با کارشناسان مجموعه رادمهر کوثر تماس بگیرید. به گرمی پاسخگوی شما هستیم. شماره پشتیبانی مستقیم : 09194680362

ارسال دیدگاه

برای نظر دادن وارد شوید یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید .

با ما در تماس باشید!