ایزو 10012 :مشاوره با بهترین شرکت مشاوره!

استاندارد ایزو 10012 با عنوان سیستم های مدیریت اندازه گیری- الزامات فرآیندهای اندازه گیری و تجهیزات اندازه گیری نامگذاری شده است. این استاندارد در واقع مرتبط با فرآیند ها و تجهیزات اندازه گیری موثر بر کیفیت محصولات می باشد.  در این مطلب به معرفی ایزو 10012 و موارد مربوط به این ایزو می پردازیم. با مشاوران رادمهر کوثر همراه باشید.

ایزو 10012 چیست؟

یک سیستم اثر بخش مدیریت اندازه گیری باید اطمینان دهد که تجهیزات و فرآیندهای اندازه گیری برای استفاده ای که از آن ها می شود مناسب است. این امر باعث پیاده سازی و رسیدن به اهداف مرتبط با کیفیت محصول و مدیریت کردن ریسک حاصل از اندازه گیری نادرست می شود. هدف از سیستم مدیریت اندازه گیری، مدیریت کردن ریسک اثراتی است که تجهیزات اندازه گیری و فرایندهای اندازه گیری می توانند با تولید نتایج نادرست بر کیفیت محصولات یک سازمان داشته باشند. گستره روش های مورد استفاده برای سیستم مدیریت اندازه گیری از تصدیق تجهیزات اصلی تا کاربرد فنون آماری در کنترل فرآیندهای اندازه گیری را شامل می شود.
در این استاندارد عبارت “فرآیند اندازه گیری” برای فعالیت های اندازه گیری فیزیکی مانند طراحی، آزمون، تولید و بازرسی به کار می رود.

اخذ گواهینامه ایزو 10012 برای چه افرادی کاربرد دارد؟

مشتريانی به محصولات مشخصی نياز دارند؛
تامين كنندگانی كه محصولات مشخصی را عرضه ميكنند؛
سازمان های قانونی يا قانون گذار به این استاندارد ممکن است نیاز داشته باشند.
ارزيابي و مميزی سيستم های مديريت اندازه گيری می تواند به کمک ایزو 10012 انجام شود.

ایزو 10012
ایزو 10012

هدف از استاندارد 10012 ISO چیست و چه کاربردهایی دارد؟

این استاندارد الزامات عام را مشخص می کند و راهنمایی برای مدیریت فرآیند های اندازه گیری و تایید اندازه شناختی تجهیزات اندازه گیری مورد استفاده در پشتیبانی و اثبات مطابقت با الزامات اندازه شناختی فراهم می سازد. این استاندارد الزامات مدیریت کیفیت سیستم های مدیریت اندازه گیری را مشخص می کند که می تواند توسط سازمان هایی که اندازه گیری را به عنوان بخشی از کل سیستم مدیریت اجرا می کنند و به منظور حصول اطمینان از برآورده شدن الزامات اندازه شناختی، مورد استفاده قرار گیرد.

مرتبط بخوانید!  ایزو 10001 : همه چیزی که نیاز دارید!

این استاندارد شامل الزامات و همچنین راهنمایی برای اجرای سیستم های مدیریت اندازه گیری است. همچنین می تواند برای بهبود فعالیت های اندازه گیری و کیفیت محصولات به کار گرفته شود.

سازمان ها مسئولیت دارند که سطح کنترل های لازم را تعیین کرده و الزامات سیستم مدیریت اندازه گیری را که باید به صورت بخشی از کل سیستم مدیریت آن ها به کار می رود مشخص کنند.

همچنین مدیریت حوزه ی فعالیت اندازه شناختی باید اطمینان حاصل کند که کارکنان دخیل در سیستم مدیریت اندازه گیری توانایی خود را در انجام وظایفشان اثبات کرده اند. هر مهارت خاصی که لازم است باید مشخص شود. مدیریت حوزه ی فعالیت اندازه شناختی باید اطمینان حاصل کند که آموزش برای پاسخ گویی به نیازهای مورد نظر تامین می شود. سوابق فعالیت های آموزشی نگهداری می شوند و اثر بخشی آن ها ارزیابی و ثبت می شود. کارکنان باید از محدوده ی مسئولیت های خود و پاسخ گویی به آن ها و تاثیر فعالیت هایشان در اثربخشی سیستم مدیریت اندازه گیری و کیفیت محصول آگاه باشند.

اگر شما هم نیاز به اجرای این ایزو در سازمان خود دارید می توانید از خدمات مشاوران رادمهر کوثر استفاده کنید و گواهینامه بین المللی دریافت کنید.

در صورت تمایل برای دریافت ایزو 10012، خدمات مشاوره ایزو با ثبت درخواست خود از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید یا با بخش پشتیبانی مجموعه ما تماس بگیرید: 09194680362 .

مرتبط بخوانید!  الزامات قانونی صنایع غذایی

ارسال دیدگاه

برای نظر دادن وارد شوید یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید .

با ما در تماس باشید!