مراحل اخذ گواهینامه ایزو

مراحل اخذ گواهی نامه ایزو  برای دریافت استاندارد کدام است؟! اخذ گواهینامه ایزو، پس از استقرار سیستم مدیریت مورد نظر امکان پذیر میباشد. همانگونه که در مقاله انواع ممیزی توضیح داده شد، ممیزی شخص سوم به منظور ثبت و صدور گواهینامه صورت می پذیرد.

 

مراحل اخذ گواهی نامه ایزو

مراحل اخذ گواهینامه به شرح زیر می باشد ؛

  • ممیزی مرحله اول در مراحل اخذ گواهی نامه ایزو

در ممیزی مرحله اول مدارک و مستندات سازمان شامل روش های اجرایی، دستورالعمل ها و به طور کلی طراحی سیستم بررسی می شود ، پیش از این شرکت های گواهی دهنده می توانستند این مرحله را تنها با دریافت مستندات مشتریان در محل شرکت خود انجام دهند، اما امروزه تاکید بر این است که این مهم در محل سازمان مشتری صورت پذیرد تا بدین ترتیب تیم ممیزی آشنایی نسبی هم با محیط سازمان پیدا کند.

  • ممیزی مرحله دوم در مراحل اخذ گواهی نامه ایزو

در این مرحله رویه اجرایی مستندات و سوابق بررسی می شود ، به زبان تازه تر در این مرحله عملکرد سیستم مد نظر قرار دارد. بیشتر توجه تیم ممیزی به گردش کار و مناسب بود سیستم طراحی شده برای سازمان در عمل است .

در این مرحله، بازدید از قسمت های مختلف سازمان انجام می پذیرد و بخش های مختلف دیده می شود ، انتظار می رود که مالکان فرایند به درستی بتوانند عملکرد خود را تشریح نمایند.

هدف از ممیزی مرحله دوم بررسی انطباق فعالیت های جاری با الزامات استاندارد و مستندات تهیه شده است. هنگامی که انطباق برای ممیزی محرز نگردد، عدم انطباق برای سازمان ثبت می شود.

  •  رفع عدم انطباق ها در مراحل اخذ گواهی نامه ایزو

چنانچه در ممیزی مرحله دوم عدم انطباقی ثبت شده باشد، سازمان موظف به برطرف کردن آن و از بین بردن و یا مدیریت علل ریشه ای آن عدم انطباق است.

  •  ثبت و صدور گواهینامه در مراحل اخذ گواهی نامه ایزو

پس از آنکه شواهد عینی و یا اقدامات اصلاحی در راستای برطرف نمودن عدم انطباق های ممیزی به تایید سرممیز رسید، در آن زمان پروسه ثبت و صدور آغاز شده و شرکت گواهی دهنده با ارسال گزارش و مدارک مطابق با الزامات داخلی خود اقدام به صدور گواهینامه می نماید.

  • ممیزی مراقبتی

تاریخ اعتبار گواهینامه های صادر شده سه ساله است. سال اول گواهینامه صادر می شود. سال دوم و سوم جهت حصول اطمینان از ادامه رویه سازمان مطابق با سیستم طراحی شده ، ممیزی مراقبتی صورت میگیرد.

مرتبط بخوانید!  ایزو ISO 50001 : استاندارد انرژی

پس از پایان عمر سه ساله گواهینامه ، پروسه ثبت و صدور باز از مرحله ممیزی مرحله اول آغاز میگردد.

 

نیاز به خدمات استقرار ایزو و مشاوره ایزو دارید؟ با کارشناسان مجموعه رادمهر کوثر تماس بگیرید. به گرمی پاسخگوی شما هستیم. شماره پشتیبانی مستقیم : 09194680362

نظر(1)

الیناز
مارس 21, 2021 در 2:30 ب.ظ

ممنووون از توضیحات روان.

ارسال دیدگاه

برای نظر دادن وارد شوید یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید .

با ما در تماس باشید!