الزامات قانونی محیط زیست

الزامات قانونی محیط زیست : نحوه دستیابی به الزامات قانونی زیست محیطی : چه مراحلی دارد؟ چه مواردی را باید در الزامات محیط زیست باید در نظر بگیریم؟ در این مطلب از مشاورین رادمهر کوثر به شرح جزئیات دریافت الزامات محیط زیست توضیح خواهیم داد.

مطابق با اصل 50 قانون اساسی در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظيفه عمومي تلقي مي گردد. از اين رو فعاليت‌هاي اقتصادي و غير آن که با آلودگي محيط زيست يا تخريب غير قابل جبران آن ملازمه پيدا کند ممنوع است.

به استناد همین اصل از قانون اساسی ، سازمان محیط زیست کل کشور اقدام به تدوین الزامات ، قوانین و مقررات زیست محیطی نموده است . کلیه قوانین و مقررات زیست محیطی در وب سایت رسمی این سازمان منتشر و به روز رسانی می شود.

مراحل دریافت الزامات قانونی محیط زیست

سوال مهم این است که چگونه یک سازمان می تواند پی ببرد که کدامیک از الزامات این نهاد قانونگذار شامل حال سازمان می شود .

قدم اول در دریافت الزامات قانونی محیط زیست:

  • هر مجموعه تولید کننده ای فارغ از اینکه در کدام بخش از صنعت مشغول به فعالیت می باشد ، موظف به شناسایی جنبه های زیست محیطی فعالیت های خود می باشد .

جنبه زیست محیطی به معنای این است که فعالیت های این سازمان چه اثرات مثبت و یا منفی بر روی محیط زیست دارد و این پیامد ها شامل کدام گروه از آلودگی ها نظیر آلودگی آب ، آلودگی خاگ ، آلودگی صوتی ، اتلاف منابع ، اتلاف انرژی و .. می شود.

مرتبط بخوانید!  ایزو 29001 : ISO / TS 29001:2010 استاندارد سیستم مدیریت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

الزامات قانونی محیط زیست

قدم دوم در دریافت الزامات قانونی محیط زیست:

  • ارزیابی جنبه های زیست محیطی ، برخی از جنبه های زیست محیطی غیر قابل انکار می باشند ، که این ارزیابی از روش های مختلفی مانند FMEA یا ماتریس خطر قابل انجام می باشد. بدین ترتیب جنبه های سازمان به دو گروه بارز و غیر بارز تقسیم می شوند .

قدم سوم در دریافت الزامات قانونی محیط زیست :

  • بررسی کتاب قوانین و مقررات زیست محیطی و استخراج قوانینی که در ارتباط با جنبه های زیست محیطی سازمان می باشد، بطور مثال قوانین مرتبط با دفع پسماندهای روغنی شامل حال سازمانی که جنبه زیست محیطی در خصوص مصرف مواد روغنی ندارد ، نمی شود. سازمانی که دودکش دارد تمامی قوانین مرتبط با هوای پاک را بایستی استخراج نماید.

قدم چهارم در دریافت الزامات محیط زیست :

  • اطمینان از به روز بودن قوانین ، از آنجایی که هیئت دولت و مجلس نمایندگان نیز در خصوص تعیین قوانین زیست محیطی فعالیت می نمایند ، لذا این قوانین علی الخصوص در سطح کلان مانند گروه بندی صنایع ، جرایم و تخلفات و … بصورت مستمر در حال به روز رسانی می باشد ، لذا سازمان هامی بایست همواره اطمینان حاصل نمایند که از آخرین ویرایش این قوانین مطلع می باشند.

نیاز به خدمات استقرار ایزو و مشاوره ایزو دارید؟ با کارشناسان مجموعه رادمهر کوثر تماس بگیرید. به گرمی پاسخگوی شما هستیم. شماره پشتیبانی مستقیم : 09194680362

مرتبط بخوانید!  ایزو 22000 : چیست؟! برای چه صنایعی مناسب است؟!

ارسال دیدگاه

برای نظر دادن وارد شوید یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید .

با ما در تماس باشید!