ایزو ISO 50001 : استاندارد انرژی

استاندارد ایزو 50001 چیست و به چه منظور استفاده می شود؟  ایزو 50001 مربوط به سیستم مدیریت انرژی است.

ISO 50001:2018 استاندارد سیستم مدیریت انرژی، هدف از این استاندارد این است که سازمانها بتوانند سیستم ها و فرآیندهای لازم را برای بهبود مستمر عملکرد انرژی از جمله بهره وری و صرفه جویی در مصرف انرژی ایجاد کنند.

این استاندارد  الزامات سیستم مدیریت انرژی (EnMS) برای یک سازمان را مشخص می کند. اجرای موفقیت آمیز EnMS این استاندارد به یک فرهنگ سازمانی والا همراه با پشتیبانی در کلیه سطوح سازمانی به ویژه مدیریت ارشد نیازمند است.

در بسیاری مواقع این استانداراد نیازمند تغییرات فرهنگی نیز می باشد.

دامنه کاربرد ایزو 50001

این استاندارد در مورد فعالیتهای تحت کنترل سازمان صدق می کند. کاربرد آن می تواند متناسب با نیازهای خاص سازمان از جمله پیچیدگی سیستم های آن ، درجه اطلاعات مستند شده و منابع موجود متناسب باشد. این استاندارد  در مورد استفاده محصول توسط کاربران نهایی اعمال نمی شود ، و همچنین برای طراحی محصول در خارج از امکانات ، تجهیزات ، سیستم ها یا فرآیندهای مصرف انرژی صدق نمی کند. این استاندارد  در مورد طراحی و تهیه تأسیسات ، تجهیزات ، سیستم ها یا فرآیندهای مصرف انرژی در محدوده و مرزهای EnMS صدق می کند.

توسعه و اجرای EnMS شامل یک سیاست انرژی ، اهداف ، اهداف انرژی و برنامه های عملیاتی مربوط به بهره وری انرژی ، مصرف انرژی و مصرف انرژی در هنگام برآورده کردن الزامات قانونی قابل اجرا و سایر الزامات است. EnMS سازمان را قادر می سازد اهداف و برنامه انرژی را تنظیم و به دست آورد ، اقدامات لازم را برای بهبود عملکرد انرژی خود انجام دهد و همخوانی سیستم خود را با الزامات این استاندارد نشان دهد.

مرتبط بخوانید!  ایزو 19011 چیست؟ دریافت گواهینامه 19011 در کوتاه ترین زمان

رویکرد عملکرد انرژی

این استاندارد  الزامات مربوط به یک فرآیند منظم ، مبتنی بر داده ها و مبتنی بر واقعیت را فراهم می کند ، که بر بهبود مداوم عملکرد انرژی متمرکز است. عملکرد انرژی یک عنصر کلیدی است که به منظور اطمینان از نتایج مؤثر و قابل اندازه گیری در طول زمان در مفاهیم معرفی شده در این استاندارد  به وجود آمده است. عملکرد انرژی مفهومی است که مربوط به بهره وری انرژی و صرفه جویی در مصرف انرژی است. شاخص های عملکرد انرژی (EnPIs) و خطوط پایه انرژی (EnBs) دو عنصر مرتبط هستند که در این استاندارد  به کار رفته اند تا سازمان ها را قادر به نشان دادن بهبود عملکرد انرژی کنند.

چرخه (PDCA) برنامه ریزی-انجام-بررسی – برنامه عملیاتی

EnMS شرح داده شده در این استاندارد  بر اساس چارچوب بهبود مستمر( Plan-Do-Check-Act) (PDCA) ساخته شده است و مدیریت انرژی را در شیوه های سازمانی موجود نیز گنجانیده است ، همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است.

ایزو 50001
ایزو 50001

در زمینه مدیریت انرژی ، رویکرد PDCA را می توان به شرح زیر تشریح کرد.

– برنامه ریزی: درک چارچوب سازمان ، ایجاد یک سیاست انرژی و تیم مدیریت انرژی ، اقداماتی را در جهت مقابله با خطرات و فرصتها ، انجام یک بررسی انرژی ، شناسایی کاربردهای قابل توجه انرژی (SEU) و ایجاد شاخص های عملکرد انرژی (EnPIs) ، انرژی در نظر بگیرید. پایه (های) (EnBs) ، اهداف و برنامه های انرژی ، و برنامه های عملیاتی لازم برای دستیابی به نتایجی که عملکرد انرژی را مطابق با سیاست انرژی سازمان بهبود می بخشد ، ضروری است.

مرتبط بخوانید!  شرکت مشاوره ای ایزو در تهران

– انجام: اجرای برنامه های عملیاتی ، کنترل های عملیاتی و نگهداری و ارتباطات ، اطمینان از صلاحیت و عملکرد انرژی در طراحی و تهیه را در نظر بگیرید.

– بررسی کنید: نظارت ، اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل ، ارزیابی ، ممیزی و بررسی مدیریت (های) مدیریت انرژی و عملکرد انرژی و EnMS.

– قانون: برای رفع عدم انطباقات و بهبود مداوم عملکرد انرژی و EnMS اقداماتی انجام دهید.

سازگاری با سایر استانداردهای سیستم مدیریت

این استاندارد  با الزامات ISO برای استانداردهای سیستم مدیریت ، از جمله ساختار سطح بالا ، متن اصلی یکسان و اصطلاحات و تعاریف متداول مطابقت دارد و از این طریق می توان از سازگاری بالایی با سایر استانداردهای سیستم مدیریت استفاده کرد. این استاندارد  به طور مستقل قابل استفاده است. با این حال ، یک سازمان می تواند ترکیبی از EnMS خود را با سایر سیستم های مدیریتی انتخاب کند ، یا EnMS خود را در دستیابی به سایر اهداف تجاری ، محیطی یا اجتماعی ادغام کند. دو سازمان که عملیات مشابهی را انجام می دهند ، اما عملکرد انرژی متفاوتی دارند ، هر دو می توانند با الزامات ایزو 50001 مطابقت داشته باشند.

مزایای استاندارد ایزو 50001

اجرای مؤثر این استاندارد یک رویکرد سیستماتیک برای بهبود عملکرد انرژی فراهم می کند . در این صورت می تواند شیوه مدیریت سازمان انرژی را تغییر دهد. با ادغام مدیریت انرژی در عمل ، سازمانها می توانند فرایندی را برای بهبود مداوم عملکرد انرژی ایجاد کنند. با بهبود عملکرد انرژی و هزینه های انرژی مرتبط ، سازمانها می توانند رقابتی تر باشند. علاوه بر این ، اجرای می تواند سازمانها را با هدف كاهش انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به انرژی خود ، اهداف كاهش تغییرات آب و هوا را برآورده سازد.

مرتبط بخوانید!  مشاوره ایزو 45001 : نکات مهمی که باید بدانید!

شما می توانید جهت مشاوره ایزو و یا ثبت درخواست مشاوره ایزو 14001  از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید یا با بخش پشتیبانی مجموعه ما تماس بگیرید: 09194680362 .

ارسال دیدگاه

برای نظر دادن وارد شوید یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید .

با ما در تماس باشید!