ایزو 15189 : دریافت گواهینامه ایزو 15189 | مشاوره ایزو

استاندارد ایزو 15189 دارای عنوان ” آزمایشگاه های پزشکی – الزامات خاص برای کیفیت و احراز صلاحیت” می باشد. ISO 15189 استانداری تخصصی ویژه آزمایشگاه های طبی و پزشکی جهت مدیریت کیفیت و تایید صلاحیت این آزمایشگاه ها می باشد. در واقع این استاندارد جهت ارزیابی آزمایشگاههای کلینیکی و سیستمهای تشخیص آزمایشگاهی بکار می رود. در این مطلب به معرفی ایزو 15189 و موارد مربوط به این استاندارد ایزو می پردازیم. با مشاوران رادمهر کوثر همراه باشید.

ایزو 15189 چیست ؟

این استاندارد بین المللی مبتنی بر استانداردهای  ISO/IEC 17025 و  ISO 9001 می باشد و تضمین کننده نیاز های کیفی جهت آزمایشگاه های پزشکی می باشد. خدمات آزمایشگاه پزشکی در مراقبت از بیماران ضروری است و بنابراین باید به منظور برآوردن نیازهای تمام بیماران و کارکنان بالینی که مسئولیت مراقبت از بیماران را به عهده دارند در دسترس باشند.

این گونه خدمات شامل ترتیباتی برای پذیرش، آماده سازی بیمار، شناسایی بیمار، جمع آوری نمونه ها، نقل و انتقال، ذخیره سازی، پردازش و انجام آزمایش نمونه های بالینی و متعاقبا صحه گذاری، تفسیر، گزارش و مشاوره با در نظر گرفتن ایمنی و اصل اخلاقی در فعالیت های آزمایشگاه پزشکی می باشد. هر آزمایشگاه می باید آموزش های مناسب و فرصت های علمی برای کارکنان حرفه ای که با آن آزمایشگاه همکاری دارند را فراهم سازد.

ایزو 15189
ایزو 15189

دامنه کاربرد استاندارد  ایزو 15189 چه مواردی می باشد ؟

این استاندارد برای استفاده در تمام رشته های شناخته شده ی جاری در خدمات آزمایشگاه پزشکی در نظر گرفته شده است اما ممکن است آنهایی که در خدمات و رشته های دیگر کار می کنند نیز آن را مفید و مناسب بیابند. به علاوه نهاد هایی که در امر تشخیص صلاحیت آزمایشگاه های پزشکی مشغولند نیز قادر خواهند بود از این استاندارد به عنوان اساس فعالیت خود استفاده کنند.

مرتبط بخوانید!  ایزو 14971: انجام شناسایی و ارزیابی ریسک تجهیزات پزشکی بر اساس ایزو 14971

اگر آزمایشگاه به دنبال تایید صلاحیت باشد، بهتر است نهاد تایید صلاحیتی را انتخاب کند که بر طبق استانداردهای مربوطه فعالیت می کند و الزامات خاص آزمایشگاه های پزشکی را نیز در نظر می گیرد.

هدف از استاندارد ISO 15189 چیست ؟

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین الزامات خاص برای کیفیت و احراز صلاحیت در آزمایشگاه های پزشکی می باشد. این استاندارد توسط آزمایشگاه های پزشکی برای ایجاد و تکوین سیستم مدیریت کیفیت و ارزیابی صلاحیت خود کاربرد دارد. هم چنین به وسیله نهاد های تایید صلاحیت در تایید یا تشخیص صلاحیت آزمایشگاه های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از این استاندارد به همراه استانداردهای پایه ای مانند ایزو 9001، ایزو 10004 و ایزو 10002 برای آزمایشگاه های پزشکی توصیه می شود چرا که تاثیر مثبتی در ساختار آزمایشگاه خواهد گذاشت و همچنین باعث افزایش رضایت مشتریان می شود.

اگر شما هم نیاز به اجرای این ایزو در سازمان خود دارید می توانید از خدمات مشاوران رادمهر کوثر استفاده کنید و گواهینامه بین المللی دریافت کنید.

در صورت تمایل برای دریافت ایزو 15189، خدمات مشاوره ایزو با ثبت درخواست خود از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید یا با بخش پشتیبانی مجموعه ما تماس بگیرید: 09194680362 .

 

نظر(2)

عسل همتی پور
آوریل 6, 2021 در 12:09 ب.ظ

خسته نباشید. در مورد شرایط دریافت این گواهینامه بیشتر توضیح میدین؟ ممنون

بهار
می 14, 2021 در 12:09 ب.ظ

ممنون از مطلب خوبتون

ارسال دیدگاه

برای نظر دادن وارد شوید یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید .

با ما در تماس باشید!