ممیزی استاندارد : انواع ممیزی در استاندارد ایزو ISO

ممیزی استاندارد : سازمان های ممیزی زیربط با ایجاد انواع استانداردهای جهانی و بالا بردن ایمنی امنیت و کارایی در تلاش هستند که کیفیت فعالیت‌های شرکت ها و سازمانها را با مشارکت ۱۶۵ کشور و ۷۰ سازمان ایجاد کنند.

این سازمان باعث می شود که شرکت های گوناگون با رعایت دستورالعمل های خاصی از مدیریت کیفیت گرفته تا امنیت فناوری اطلاعات، مدیریت ریسک بهداشت و ایمنی برای کمک به داشتن زندگی بهتر و جهانی امن تر تلاش کنند. استانداردهای ایزو برای کمک به سازمانها، با ایجاد حساسیت بر روی  شرکت و مشتری اقدام به ارائه گواهینامه های گوناگون می کنند.

 

ممیزی استاندارد

تعریف ممیزی ایزو

ممیزی استاندارد در واقع به تمامی اقداماتی مربوط می‌شود که منطبق بر قوانین موجود برای دستیابی به حدنصاب کیفیت کار است.

 در اصل کلمه ممیزی به ارزیابی اطلاق می‌شود.

 پیاده سازی قوانین موجود برای اداره بهتر سیستم مدیریتی به اخذ دو نمونه از ممیزی با نام های داخلی و خارجی منجر می‌شود.

 

 تعریف ممیزی استاندارد داخلی

ممیزی داخلی به شکلی از استاندارد اطلاق می شود که الزامات لازم از سوی یک شخص یا گروه در داخل خود شرکت و سازمان رعایت می‌شود. در این شکل ممیزی افراد و گروه‌های مذکور با بررسی نکات مورد نظر و ارزیابی آن، اقدام به تهیه گزارش می کنند که در ادامه با بررسی‌های لازم هم می‌تواند تائید و یا رد شوند.

 

مشاور و کارشناس استاندارد ایزو مسئولیت ارزیابی واحدهای مختلف بر اساس استانداردهای لازم را بر عهده دارد.

 در این شکل از ممیزی تمام قسمت های هر سازمان باید مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند، استاندارد داخلی به مشخص کردن مشکلات کار و خطاهای موجود در شرکت و همچنین پیش زمینه برای ایجاد آمادگی و بالا بردن سطح آن می تواند کمک کننده باشد.

 این امر باعث می‌شود که سازمان مورد نظر خدمات خوبی برای رویارویی با ممیزی خارجی را داشته باشد.

ممیزی داخلی یکی از واجبات دریافت استاندارد ایزو است و برای دریافت آن حتماً باید موارد مورد نظر منطبق با اصول خواسته شده رعایت شود.

 

مرتبط بخوانید!  مشاوره تکنیکال فایل : کاملا کاربردی و اختصاصی برای شما

 تعریف ممیزی استاندارد خارجی

در این شکل از ممیزی فرد یا افرادی که تحت حمایت سازمان صادر کننده گواهی نامه استاندارد ایزو هستند به شرکت وارد شده و تمام موارد را زیر نظر می‌گیرند آنها سابق شرکت را بررسی و مستندات موجود در سازمان را اعتبارسنجی می‌کند بستگی به فعالیت سازمان می‌تواند در یک نوبت و یا دو مرتبه اتفاق بیفتد زمانی که کارشناسان مربوطه تمام الزامات و زیر نظر گرفتند نتایج را به سازمان صادر کننده گواهینامه ارسال می‌کنند.

در صورت تایید موارد رعایت شده مدرک مورد نظر صادر می‌شود. در این احتمال وجود خطا و مشخص کردن مشکلاتی وجود دارد که با ایجاد زمان بندی خاصی شرکت ها باید از این فرصت برای رفع اشکالات و عدم انطباق مورد نظر اقدام کنند تا بتوانند گواهینامه ممیزی استاندارد را دریافت کنند.

 

ممیزی استاندارد

انواع ممیزی ایزو 

 بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان استاندارد سازی بین المللی گواهینامه های ایزو به بیش از ۲۰ هزار نوع مختلف تقسیم بندی می شود که روزانه بر تعداد آنها نیز افزوده می شود.

 ممیزی های استاندارد بر اساس اصول خاصی و در حوزه‌های گوناگونی صادر می شوند، برای مثال استاندارد کیفیت کالا، استاندارد مدیریتی و ایزو فنی دستگاه ها و محصولات از جمله این موارد هستند.

 در ادامه دو مورد از مهمترین ممیزی هایی را که اغلب ما با آنها آشنایی داریم را بررسی می کنیم.

1.ممیزی ایزو ۹۰۰۱

 استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برای شرکت‌هایی کارایی دارد که قصد دارند به شکل مداوم نیازهای مشتری را برآورده کنند.

 این مبنا بر اساس اصول مدیریت کیفیت از جمله تمرکز بالا بر رضایت مشتری ساخته و ایجاد شده است.

 خدمات پس از فروش و پشتیبانی تخصص‌های فنی عمیق بر پایه وسواس مشتری از این نوع مشخصات هستند که باعث می‌شوند مشتریان بتوانند بر پایه آن خدمات و کالاهای باکیفیت تری دریافت

 

مرتبط بخوانید!  سيستم مديريت ايمنی مواد غذایی

2.ممیزی ایزو ۱۴۰۰۱

 نوع دوم ممیزی استاندارد پرکاربرد شکل ۱۴۰۰۱ است.
این استاندارد چارچوبی را ایجاد می‌کند که بر عملکرد محیطی مشاغل و مدیریت انرژی و زباله آنها دلالت دارد و باعث بهبود آن به شیوه خاص و منظم می شود.

 

شما می توانید جهت استقرار  مشاوره ایزو و یا ثبت درخواست مشاوره ایزو از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید یا با بخش پشتیبانی مجموعه ما تماس بگیرید: 09194680362 

ارسال دیدگاه

برای نظر دادن وارد شوید یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید .

با ما در تماس باشید!