تفاوت ممیزی و ارزیابی چیست؟!

تفاوت ممیزی و ارزیابی چیست؟! ممیزی و ارزیابی دو شاخصه ای هستند که با هم تفاوت هایی دارند. این دو شاخصه هر یک با توجه معیارهای خاص خود در کسب و کارهای مختلف انجام می شوند.

در مطالب قبلی راجع به ممیزی داخلی و  انواع ممیزی توضیح دادیم. در این مطلب می خواهیم به تفاوت ممیزی و ارزیابی در موارد اصولی بپردازیم. با مشاوران رادمهر کوثر همراه باشید.

ابتدا به تعریفی مختصر از هر یک از شاخصه های ارزیابی و ممیزی می پردازیم.

 

ارزیابی (Inspection) چیست؟

تجزیه و تحلیل میزان بازدهی و هزینه های هر طرح اجرا شده را ارزیابی می گویند. این شاخصه معمولا بعد از اجرای طرح سنجیده می شود.

ارزیابی به تحلیل نتایج به دست آمده از اجرای طرح مورد نظر می پردازد و علت های موفقیت و عدم موفقیت را عنوان می کند تا در طرح های بعدی روند بهتری اجرا شود.

اما اگر در حین انجام طرح شاخصه ارزیابی مورد سنجش قرار گیرد به برنامه ریزی بهتر و تصمیم گیری آگاهانه تر مجری طرح کمک بزرگی می کند.

 

با انجام ارزیابی در قالب چک لیستی منظم به صورت هفتگی، ماهیانه و یا سالیانه تغییرات و تحولاتی که در طی اجرای طرح به وجود آمده را بهتر تحلیل و بررسی کرد.

در این شاخصه که هم به صورت رسمی و هم غیر رسمی انجام می شود مواردی که مربوط به عدم تطابق ها مورد سنجش قرار می گیرند.

همچنین ارزیابی یا بارزسی که معمولا به شکل داخلی انجام می شود زمان کمتری را نسبت به ممیزی به خود اختصاص می دهد.

مرتبط بخوانید!  مدیریت ریسک ISO 9001 : تمام موارد مهم!

 

مطلب مرتبط: انواع ممیزی : هر آنچه که باید بدانید!

 

ممیزی (Audits) چیست؟

این شاخصه معیارهای خاصی دارد که در طی انجام فرآیند ممیزی به صورت مستقل، سیستماتیک و در قالب یک برنامه ریزی کلی و دقیق به دنبال تطابق با این معیارها هستند.

ممیزی به دو صورت خارجی و داخلی انجام می شود. چک لیست زمانی ممیزی به صورت سالیانه است.

این شاخصه به واسطه شرکت های ثالث متخصص و ماهر این زمینه بررسی می شود. معیارهای آن سنجش رعایت استانداردها، قوانین و آیین نامه است.

پس از انجام ممیزی یا self-check شرکت مجری ممیزی به شرکتی که مورد سنجش واقع شده است، در صورت رعایت اصول استاندارد، قوانین و آیین نامه ها گواهینامه  صادر می کند.

تفاوت ممیزی و ارزیابی : از نظر زمان انجام

از آنجایی که ممیزی به بررسی تمام موارد مربوط به قوانین، استانداردها و آیین نامه های مربوط به آن کسب و کار می پردازد، نسبت به ارزیابی زمان بیشتری نیاز دارد.

 

تفاوت ممیزی و ارزیابی
تفاوت ممیزی و ارزیابی

 

تفاوت ممیزی و ارزیابی چیست؟

در سیستم چرخه دمینگ یا PDCA ممیزی و ارزیابی یکسان معرفی شده است. در حالی که تفاوت ممیزی و ارزیابی در مواردی خاص مشهود است.

مهم ترین تفاوت ممیزی و ارزیابی در هدف آن ها است.

ممیزی با هدف بررسی انجام فعالیت های یک مجموعه انجام می شود. بدین صورت که در این فرآیند فعالیت های مجموعه ی شما با استانداردهای مدون سنجیده می شود.

این در صورتی است که ارزیابی استاندارد خاصی را بررسی نمی کند. ارزیابی فقط اصول خاص خود آن مجموعه ارائه می دهد. البته خروجی ارزیابی به صورت گزارشی است که به صورت اعداد و ارقام به آن سازمان ارائه می گردد.

مرتبط بخوانید!  وظایف مشاور ایزو

همچنین ارزیابی در آخر، میزان اجرایی شدن اصول مورد نظر را در طرح اجرایی نشان می دهد.

شرکت رادمهر کوثر یکی از مجموعه های حرفه ای و متخصص اجرای خدمات مربوط به ممیزی و بررسی اصول انواع ایزو است.

 

شما هم می توانید جهت دریافت خدمات ارزیابی و ممیزی، خدمات مشاوره ایزو و یا ثبت درخواست مشاوره خود از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید یا با بخش پشتیبانی مجموعه ما تماس بگیرید: 09194680362 .

نظر(1)

حمید اسدی پور
آگوست 8, 2021 در 1:31 ب.ظ

بسیار کامل و جامع. ممنونم

ارسال دیدگاه

برای نظر دادن وارد شوید یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید .

با ما در تماس باشید!