چه شرکت گواهی دهنده ای معتبر است ؟

شرکت گواهی دهنده معتبر چه مشخصه هایی دارد ؟

برای بسیاری از شرکت ها این سوال مطرح است که چگونه تشخیص بدهند که کدام شرکت گواهی دهنده معتبر است .

در حال حاضر شرکت های گواهی دهنده بسیاری در ایران مشغول به فعالیت می باشند . البته به دلیل نبود قوانین کافی جهت حمایت از شرکت های دریافت کننده این گواهینامه ها و همچنین نبود دانش فنی از سوی شرکت ها در برخی مواقع سود استفاده هایی نیز اتفاق می افتد.

زمانی که یک شرکت پروسه استقرار سیستم مدیریت مورد نظر خود را به پایان برساند ، چنانچه مایل به دریافت گواهینامه باشد ، می بایست وارد مرجله ممیزی سوم شخص شود .در این مرحله انتخاب شرکت گواهی دهنده معتبر بسیار حائذ اهمیت میباشد.

چرا اتنخاب شرکت گواهی دهنده حائز اهمیت است ؟

بیشتر گواهی نامه های ایزو صادر شده بین المللی یا در اصطلاح (ACCREDIT)  می باشند از قبیل گواهینامه ISO 9001 , ISO 13485 , ISO 14001 , ISO 45001, ISO 22000 و … بنابراین چنانچه یک شرکت گواهی دهنده قصد صدور هر یک از این گواهینامه ها را داشته باشد ، ابتدا می بایست اصالت این شرکت گواهی دهنده به اثبات برسد ، سپس دامنه کاربرد آن بررسی شود و در نهایت الزامات داخلی جهت فعالیت شرکت مورد نظر بررسی گردد .

نحوه بررسی اصالت یک شرکت گواهی دهنده

همانطور که در مقاله ” ایزو چیست “ گفته شد ، فدراسیون ایزو مسئولیت اعتبار بخشی گواهینامه های ایزو را به شرکت های اعتبار بخشی یا Accreditation Body(AB) سپرده است و شرکت های اعتبار بخشی از طریق شرکت های گواهی دهنده یا Certification Body (CB) اقدام به صدور گواهینامه های ایزو در سرتاسر دنیا می نمایند .شرکت های اعتبار بخشی جهت افزایش اعتبارات خود و اطمینان از پذیرفته شدن در نقاط مختلف جهان عضو انجمن های بین المللی می شوند ، که البته این عضویت بنابر زمینه فعالیت این شرکت ها متفاوت می باشد ، اگر AB مورد نظر در زمینه ثبت و صدور گواهینامه های :

  •   ISO 9001
  • ISO 14001
  • ISO 50000
  • ISO 13485
  • ISO 22000
  • ISO 27000

فعال باشد ، عضویت این مرجع گواهی دهنده در انجمن  IAF  می تواند به اطمینان از اعتبار شرکت مذکور کمک کند .

بنابر این در هنگام پرس و جو برای یافتن یک شرکت گواهی دهنده مناسب ، سوال اول شما از تامین کنندگان این است ؛ مرجع اعتبار بخشی شرکت شما کدام کشور است و نام این مرجع چیست ؟

پس از دریافت نام کشور و نام شرکت AB یا همان اعتبار بخشی ، شما میبایست وارد سایت انجمن IAF شده و از قسمت  IAF MEMBERS AND SIGNATORIES نام کشور AB را جستجو کرده و روی آن کلیک نمایید ، در صفحه ای که باز می شود نام تمام مراجع اعتبار بخشی مورد تایید آن کشور ذکر شده است .

در این مرحله اگر نام مرجع اعتبار بخشی را پیدا کردید می توانید مطمئن شوید که گواهی دهنده مورد نظر شما از اعتبار بین المللی  مناسبی برخودار است.

دامنه کاربرد مرجع اعتبار بخشی

مرحله بعد در انتخاب یک شرک گواهی دهنده مناسب دامنه کاربرد آن مرجع است ، مراجع اعتبار بخشی لزوما برای تمامی استانداردهای ایزو معتبر نمی باشند ، لذا در این مرحله این مورد نیز می بایست بررسی شود .

مرتبط بخوانید!  مشاوره HSE : بهترین شرکت مشاور در تهران

در همان صفحه که نام مرجع خود را جستجو کردید ، دامنه فعالیت این مراجع ذکر شده و شما می بایست بررسی کنید که آیا استاندارد مورد نظر شما در دامنه کاربرد لجاظ شده است یا خیر ؟

الزامات قانونی

برخی از مراجع قانونی و نهادهای تایید صلاحیت و یا صدور مجوزهای قانونی ، اقدام به تهیه یک لیست از بین شرکت های گواهی دهنده مورد تایید خود نموده اند ، بطور مثال تولید کنندگان تجهیزات پزشکی ملزم به ارائه گواهینامه ISO 13485 می باشند و این گواهینامه مطابق با الزامات اداره کل تجهیزات پزشکی ایران از یکی از شرکت های مورد تایید این اداره می بایست دریافت گردد .

همچنین سازمان ملی تایید صلاحیت ایران نیز از بین شرکت های گواهی دهنده حاضر در کشور اقدام به اعلام یک لیست از شرکت های مورد تایید خود نموده است ، التبه جستجو در این سامانه کمی متفاوت است ، شما برای جستجو در این سامانه می بایست یا نام شرکت گواهی دهنده را داشته باشید یا بر اساس نام استاندارد مورد درخواست خود جستجو کنید .

شرکت گواهی دهنده معتبر
شرکت گواهی دهنده معتبر

جهت دریافت پاسخ سوالات بیشتر خود در این زمینه با ما تماس بگیرید ،ما به  گرمی پاسخگوی شما هستیم. شماره پشتیبانی مستقیم : 09194680362

نظر(1)

مهدی محمدی
سپتامبر 20, 2020 در 6:18 ب.ظ

ممنون از توضیحات کامل. شما این خدمات رو ارائه میدین؟

ارسال دیدگاه

برای نظر دادن وارد شوید یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید .

با ما در تماس باشید!