سيستم مديريت ايمنی مواد غذایی

مديريت ايمنی مواد غذایی یکی دیگر از مواردی است که در قالب استاندارد ایزو 22000 توسط سازمان بین المللی استاندارد ارائه شده است.

استاندارد ایزو 22000 برای معرفی موارد مهم در زمینه مديريت ايمنی مواد غذایی برای شرکت های فعال در زمینه زنجیره مواد غذایی تدوین شده است.

در این مطلب به معرفی استانداردهای مربوط به مديريت ايمنی مواد غذایی و الزامات قانونی صنایع غذایی می پردازیم. با مشاوران رادمهر کوثر همراه باشید.

 

ایزو 22000: استاندارد مديريت ايمنی مواد غذایی

ایزو 22000 در سال 2001 توسط سازمان بین المللی استاندارد برای شرکت هایی که در زمینه تهیه و توزیع مواد غذایی فعالیت دارند نوشته شده است.

این استاندارد تمام موارد HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point) را در خود جای داده است.

هدف ارائه این استاندارد، معرفی اصولی مشخص در صنعت مواد غذایی در سراسر دنیا و ایجاد سیستم مديريت ايمنی مواد غذایی (FSMS) واحد بوده است.

شرکت هایی که مشاوره ایزو را در قالب ایزو 22000 دریافت می کنند، پس از رعایت اصول این استاندارد در فرآیند تهیه مواد غذایی گواهینامه بین المللی دریافت می کنند.

 

مزیت های استفاده از ایزو 22000:

– از مزیت های استفاده از استاندارد ایزو 22000 این است که این استاندارد موارد الزامی بسیاری از استانداردها را مانند IFS ،BRC و EU را به صورت مرجعی واحد ارائه داده است.

– یکی از مزیت های بزرگ اخذ گواهینامه ایزو 22000 این است که استانداردهای آن مطابق با ایزو 9001 ارائه شده است.

به همین منظور شرکت هایی که در زمینه تأمین مواد غذایی فعالیت دارند و گواهینامه ایزو 9001 را دریافت کرده اند، به راحتی می توانند گواهینامه ایزو 22000 را نیز دریافت کنند.

مرتبط بخوانید!  گواهینامه های ایزو : کدام مناسب کار شماست؟

صدور گواهینامه ایزو 22000 برای شرکت های تولیدکننده، توزیع کننده و فروشندگان مواد غذایی به این معنی است که اصول مدیریت ایمنی مواد غذایی، در فرآیند تولید مواد غذایی این شرکت ها، رعایت شده است.

این استاندارد ایزو برای مشتریان و مصرف کنندگان مواد غذایی این اطمینان را ایجاد می کند که مواد غذایی مصرفی و خوراکی آن ها ایمن است.

 

مدیریت ایمنی مواد غذایی
مدیریت ایمنی مواد غذایی

 

– یکی دیگر از مزیت های ایزو 22000 این است که این استاندارد قابل اجرا در انواع ممیزی است. در حالی که HACCP این قابلیت را ندارد.

چون اصول HACCP برای خط تولید هر یک از محصولات مواد غذایی و در هر شرکت نسبت به دیگری متفاوت است و اصول واحدی را در بر نمی گیرد.

به همین دلیل می توان گفت که یکی از الزامات تنظیم ایزو 22000 توسط سازمان جهانی استاندارد ایجاد سیستمی واحد و معرفی مرجعی مشخص برای تمام شرکت هایی که در زمینه صنایع غذایی در سراسر دنیا فعالیت دارند، بوده است.

داشتن گواهینامه این ایزو به شرکت های فعال در زنجیره غذایی قابلیت پاسخگویی را در زمینه اجرای الزامات قانونی صنایع غذایی به مراجع مربوطه می دهد.

الزاماتی که در طی رعایت اصول این استاندارد فراهم شده است باعث آسان تر شدن و سرعت بخشیدن به تمام فرآیندهای مربوط به فعالان زنجیره مواد غذایی از جمله کشت، فرآوری، انبارش و بسته بندی می شود و در نهایت محصولی سالم و ایمن را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

شرکت مشاوران رادمهر کوثر نیز با ارائه خدمات مشاوره ایزو در زمینه دریافت گواهینامه ایزو 22000 برای ایجاد مدیریت ایمنی مواد غذایی شرکت شما آماده خدمت رسانی است.

مرتبط بخوانید!  ایزو در سازمان کوچک : چطور دریافت کنیم؟!

شما هم می توانید جهت دریافت خدمات مشاوره ایزو و یا ثبت درخواست مشاوره خود از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید یا با بخش پشتیبانی مجموعه ما تماس بگیرید: 09194680362 .

ارسال دیدگاه

برای نظر دادن وارد شوید یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید .

با ما در تماس باشید!